Thursday, 11 December 2014

WOW HANYA RM10 ANDA SUDAH MEMPUNYAI BISNES SENDIRI

Kenapa anda perlu sertai Web Promosi ToneXpress.com? Web Promosi ini boleh disertai oleh mereka yang telah join Tone Excel dan juga yang belum menyertai Tone Excel 2. Web Promosi ni sangat unik kerana menggabungkan dua sistem iaitu 'Sistem Autodownline & Sistem PASS UP' yang adil kepada semua pihak. 3. Anda akan mendapat 2 income satu dari ToneXpress.com dan satu lagi Tone Excel. 4. Anda sebenarnya sedang membina rangkaian network Tone Excel anda tanpa anda sedari. 5. Memudahkan penajaan ahli baru. 6. Dengan mendaftarkan 4 orang sahaja di bawah link anda, network anda akan berkembang dengan sendirinya. PERCAYALAH! 7. Tugas anda adalah membantu semua orang di bawah anda memahami konsep ini.  DAFTAR SEGERA : http://tonexpress.com/cekedih85

Tuesday, 25 November 2014

pengguna bijak selalu mengambil peluang

Pertama: Anda sendiri top up anda boleh dapat duit Pernahkah anda mempunyai pengalaman yang begitu lama menggunakan handphone, setiap kali anda topup atau anda bayar bil talipon, anda akan mendapat pulangan dalam bentuk wang ringgit? rasanya memang tidak pernah dapat walau pun sekupang, tetapi sebagai pengguna simkad toneexcel, setiap kali anda topup anda akan dibayar sebanyak 3%-7% dari jumlah yang anda topup. Sendiri topup sendiri dapat duit. Duit bonus ini akan dimasukkan sebulan sekali kedalam akaun anda.

Friday, 21 November 2014

JADILAH PENGGUNA BIJAK MEREBUT PELUANG

JADILAH PENGGUNA BIJAK #setiap bulan -jumlah top up yg sama Sahaja dgn telco lain–tetapi....tetapi lihat faedahnya jika dibandingkan dengan telco yg lain FAEDAH DAN MANFAAT #call #sms #internet #pa insurans bernilai rm100k #diskaun menginap di hotel #anda top up –dpt point #point boleh ditebus: -tiket flight air asia -smart phone/tablet -tiket konsert -tiket wayang -air time /top credit -dan bnyk lagi #pakej umrah #cabutan bertuah mingguan #grand lucky draw 2014 #boleh kekalkan no telco lama #peluang jana pendapatan (referel ) -ANDA TOP UP.ANDA DPT KOMISYEN -KWN TOP UP ANDA PN DPT KOMISYEN -KWN KPD KWN YG TOP UP..ANDA JGK DPT KOMISYEN -SEHINGGA DARI LEVEL 1 KPD LEVEL 3..DAN IANYA ADALAH TIDAK TERHAD... keterangan lanjut: Hubungi Wassap/call/sms: 0133611760 http://toneexcel4all.biz/562503

Tuesday, 15 April 2014

CERPENKU :PENANTIAN BERAKHIR DI SINI

Kringgggg!Kringgg! jam loceng berbunyi.Ah, kenapalah menyibuk sangat jam ni. Aku mengantuklah.Terus ku campak jam ke dinding.Berkecai jam itu.Malang sungguh nasib jam itu pada hari itu.Siti, siti, oh Siti,..bangun nak, dah pagi ni.Nanti kan lewat pula ke sekolah.Ah, geram betullah aku hari ni, tadi jam, ni suara orang tua tu pula!menyampah betul!emm...aku masih di atas katil.Tidak berganjak seinci pun dari katil.Aku pun tak tahu jam sudah menunjukkan pukul berapa saat ini.Tapi mata ni mengantuk lagi lah..malaslah nak pergi sekolah. Tok!tok!pintu bilik aku diketuk bertalu-talu.kemudian disusuli dengan panggilan suara pula kedengaran.Siti bangun cepat.dah lewat ni, nanti lewat pula kamu sampai ke sekolah.Ah, sekolah..sekolah, penatlah.malaslah orang nak pergi sekolah mak.Lagi pun, kalau kalau siti pergi sekolah pun, bukan dapat hasil pun.Menghabiskan duit ayah adalah.buat rugi je..kan ayah selalu cakap siti ni tak pandai.Jadi buat apalah siti pergi sekolah mak oi.. Siti..tak baik cakap macam tu.Ayah kamu tu bukan benci kamu.Dia Cuma nasihat sahaja supaya rajin belajar menjadi orang pandai.Tapi mak, siti memang tak pandai! .memang tak pandai.!nak buat macam mana lagi?emm..siti kamu perlu tahu, ayah kamu marah tu tanda dia sayangkan kamu.ambil berat kan diri kamu.Kamu perlu kenang jasa ayah kamu tu.Jasa ayah mak cakap?apa jasa ayah mak??cuba mak bagitahu kat siti sikit?apa yang siti nampak, ayah tak pernah pun berjasa kat siti, apatah lagi kat mak!.Mak je bodoh jadi lembu macam dicucuk hidung, ayah pula senang berpoya-poya dengan betina kat luar dan berjudi!Pang!!!Siti jangan kurang ajar, jangan biadap bila bercakap.mak tak pernah ajar siti bercakap macamni, apatah lagi pada ayah kamu!mak..sampai hati mak tampar muka siti semata-mata membela lelaki keparat tu!Astarfirulla azim, siti,dah dah..cukup kau menghina ayah kau..sehina-hina ayah kau, dia tetap ayah kandung kau!tanpa dia kau tak ada di bumi ni..kau ingat tu sikit!ah..dahlah mak..siti bosan, bosan..ahhh.......... Hari itu, aku datang lewat ke sekolah.Ya Allah takutnya aku, aku hampir lupa hari ini adalah hari perhimpunan sekolah. Maka bermula episod memalukan aku yang akan ku ingat sampai bila-bila, yang aku terpaksa berdiri di hadapan guru dan semua pelajar lain.Muka aku hampir dikenali ramai sebagai salah seorang pelajar bermasalah yang selalu buat hal kat sekolah dengan datang lambat, ponteng, mencuri dan sewaktu dengannya..Ah,.aku tidak tahu kenapa aku jadi macam tu??aku pun teringin juga jadi macam orang lain, berada di hadapan dengan mendapat hadiah atau pingat tapi apa yang aku dapat adalah kesakitan dan nyilu yang pedih di tangan.Emm..kadang-kadang aku terasa geram juga dengan guru disiplin, suka mak bapak dia je nak pukul orang dengan rotan.Dia ingat tak sakit ke??ah..semua orang tak memahami jiwa aku..aku benci semua orang..itu yang aku fikirkan sekarang. Tapi aku kira dikatakan bertuah jugalah sebab bolehlah dikategorikan perempuan idaman melaya.Nak tahu kenapa?emm..biasalah, wajah aku bolehlah dikatakan cun sikitlah ala iras-iras emma maemmbong.emm perasanlah pula aku?tapi di sekolah tu memang aku digilai ramai jejaka.Tapi aku bukan perempuan yang gedik atau muarahan.Walaupun perangai aku gila-gila atau pelajar bermasalah disiplin, tapi aku tetap menjaga sifat kewanitaan aku.Psitt..psitt..Siti oh Siti,amboi kuat mengelamun?ingat teruna idaman yang akan turun dari kayangan ke?woi..mana ada..kau ni memandai je kan..pstt..psitt siti,kau tahu tak guru disipin kita tu akan ditukarkan ke sekolah lain tau bulan April pada tahun ni juga tau!emm..oh betul ke ni?alhamdulilah..syukur..syukur..woi, apahal kau ni, cikgu bertukar kau cakap alhamdulilah?kau dah tabiat nak mati ke apa?alah relexlah zue,..aku memang bersyukur sangat-sangat kalau dia pindah.lagi cepat dia pindah, lagi bagus.wah-wah benci benar kat guru disiplin tu ye?emm..memanglah!mana tak menyampahnya..tiap-tiap hari beb, aku kena bantai dengan rotan.manalah akau tak marah, dia tu tak ada otak ke?senang je dia buat macam tu..alah relexlah siti,nanti dia pindah,kau amanlah ti..Emm..yelah tu aman, kot-kot yang datang gantikan dia lagi dasyhat daripada dia..jawabnya matilah aku..tak dapat den nak nolong.hahahha...itulah kawan-kawan aku,kawan baik aku..zue dan na..sekepala dan sejiwa. Kringgggg....kringg...wei...weii...loceng apa tu?dah rehat ke?tanya na pada diriku..entahlah..aku bukannya reporter kak oi..hehe..Tiba-tiba kedengaran suara ketua pengawas supaya meminta pelajar-pelajar turun ke dewan dataran perhimpunan sekali lagi.Alahai buat apa lah pula?tadikan dah perhimpunan.apa yang penting sangat ni?kawan-kawan hanya mampu mengangkat bahu je..tulah jawapan yang dia bagi pada aku..eeee..geram pula!Apabila sampai di dataran perhimpuan, pengetua mengambil alih berucap menyampaikan amanat penting tu.pentinglah sangat tu!Pelajar-pelajar sekalian, maaf menganggu waktu guru-guru dan pelajar-pelajar.Cuma pada pagi ini, saya ingin memperkenalkan guru baru yang akan menggantikan guru Amar selaku guru disiplin di sekolah kita ni.Tapi sebelum itu, marilah kita semua memberikan tepukan gemuruh kepada guru Amar kerana telah menyumbang bakti pada sekolah kita ni.Untuk makluman semua, besok sekolah akan mengadakan hari perpisahan untuk guru Amar kita.Terima kasih cikgu Amar.Emm..dah, dahlah pengetua oi, tak penting pun!gerutu hatiku...Baiklah murid-murid, kita bertuah sebenarnya kerana belum je, cikgu Amar meninggalkan kita, tapi kita sudah ada penggantinya.Baiklah saya perkenalkan cikgu farhan.Cikgu Farhan, dipersilakan kehadapan memberikan ucapan.Woi..woi siti kau dengar tu, cikgu Farhan tu anak YB tu, fuyoo..dahlah anak datuk, handsome pula tu..na, dah-dahlah, yang handsome tu dia, yang kaya tu dia..eh kau ni siti, relexlah..kau cemburu ek!eh,mana ada..aku tak mainlah cemburu-cemburu ni.eeeeeeeee...gelilah..ekeleh..gelilah sangat..hehehe. Bangun..selamat pagi cikgu..Selamat pagi, baik murid-murid dipersilakan duduk.Emm..baiklah hari ini, merupakan hari pertama cikgu mengajar sekolah ni.Sebelum tu biar cikgu perkenalkan diri dulu.Nama cikgu, Cikgu Farhan bin Datuk Abdullah. Panggil je cikgu Farhan.Cikgu berasal dari Melaka.Cikgu merupakan anak tunggal dalam keluarga.Ekeleh..cukup-cukup lah cikgu woi perkenalkan diri.Kami memang dah kenal dan terlebih kenal dah pun, membazir masa je..Bukan artis pun nak kitaorang ambik autograf.Kalau artis macam Aaron Aziz tu bolehlah jugak!begitu celupar dan laju sekali kata-kata yang keluar dari mulut comelku ini.Kulihat muka cikgu Farhan berubah merah dan seolah-olah terpana sekejap seperti melihat seekor cimpanzi di hadapannya.Kawan-kawan sekelas turut ketawa apabila mendengar celoteh yang begitu tajam keluar daripada mulut ku.Tanpa kusedari, Cikgu Farhan sudah menghampiri mejaku,.aku jadi serba salah dan tiba-tiba gelisah macam cacing kepanasan.Aduh kenapalah pula cikgu ni, salah ke aku cakap tadi?gerutu hatiku..Awak, sila bangun..Panggil cikgu Farhan ke arah ku.Aku masih tidak mengendah-endahkan turutan cikgu Farhan tersebut.Tiba-tiba, Kedebammmm...satu hentakan kuat di atas mejaku.Cikgu Farhan telah menghempaskan buku teks yang dipegangnya diatas mejaku, sampai membuatkan diriku tersentak.Saya kata bangun, atau awak dah pekak??marah cikgu Farhan padaku.Semua mata tertumpu padaku..Aduh malunya aku, cikgu Farhan telah memalukan aku. Siapa nama awak?Saya??ye awaklah..takkanlah hantu pula saya tanya..tiba-tiba terasa lucu pula kata-kata yang keluar daripada mulut cikgu Farhan tu.Sekali tengok, emm..handsome juga cikgu Farhan ni..emm..abai jelah..Nama panjang saya ialah Siti Muslihah Bt Harun.Tapi kawan-kawan panggil siti je..apa lagi yang cikgu nak tahu pasal saya?alamat?adik-beradik atau nak saya turunkan sain autograf pun boleh..begitu lancang aku berkata-kata.Oh awaklah rupanya siti Muslihah ek?patutlah..emm..patutlah apa cikgu??cikgu pun kenal dengan nama saya ek?saya memang dikenali disekolah ni..Pelajar yang paling pandai dan pelajar paling diminati ramai. atau cikgu pun dah terpikat dengan kecantikan saya ek?woooooooooo....sorak kawan-kawan nakalku...peewit, peewit..cayalah lu siti..terdengar lagi suara nakal kawan-kawanku yang sekepala.Memang kelas kami dikenali..Dikenali sebagai kelas yang paling tercorot dan bermasalah serta tidak berdisipiln serta sewaktu dengannya.Malanglah kalau cikgu-cikgu yang mengajar kelas kami.Sudah..sudah diam, cikgu cakap diam atau kamu semua nak saya denda hah?marah cikgu Farhan..Hari ni, cikgu Farhan tak sempat mengajar tapi aku yang telah terlebih dahulu mengajar dia.Hahaha..sukanya hatiku... Assalamualaikum..mak, Siti dah pulang ni..Wa’alaikumusalam..oh,.Emm siti jom makan sekali dengan mak dan ayah kamu ni.Emm..tak pelah mak,mak makanlah dulu dengan ayah.Siti nak mandi lah dulu.Panas dan melekit ni..jawabku..Em yelah..nanti turun makan ye..yelah mak, nanti pandailah siti.siti bukannya budak kecil lagi untuk disuap-suap..jawabku lagi..Aku melihat mak ku mengeleng-gelengkan kepala, mungkin dia tersinggung dengan sikap dan kata-kataku tadi..Entahlah, kenapa kebelakangan ni, aku begitu biadap dengan semua orang.Ah..lantaklah..ada aku kisah? Siti, temankan mak boleh tak hari ni pergi rumah mak su kamu?emm..nak buat apa mak?emm..mak su kamu nak buat majlis tahlil dan marhaban sedikit esok lusa.Tulah, hajatnya nak pergi lah tolong –tolong mak su kamu.Nanti apa kata mak su kamu pula jika tak pergi tolong..Kita bermalamlah disana semalaman.Besok kita pulanglah..luah mak ku kepada diriku..emm..aku jadi serba salah..emm besok hari minggu..emm rasa malaslah pula..rasa nak duduk kat rumah je..kata hatiku.Mak, Siti rasa siti rasa siti tak berapa sihat badanlah mak..emm..mak pergi dengan ayahlah ek?emm..kau demam ke ti?emm..entahlah rasa macam tak sedap badan je..emm..tak pelah..em..ayah kamu tak pergi..dia kata tak nak pergi..kau kan tahu macamne perangai ayah kamu..jika dia kata tak nak pergi, jangan di paksalah untuk pergi..emm..tak pelah..kalau sepeninggalan mak nanti, tolong tutup pintu rapat-rapat ye..manalah tahu, ayah kamu tu bukan lekat kat rumah..jika ayah kau keluar..jangan lupa tutup pintu tu..emm..yelah mak, jangan risau..siti dah besar..pandailah siti..mak tu jaga diri ok..kata ku pada mak ku.. Siti..oh siti,..ye mak?emm..mak dah nak pergi rumah mak su kamu ni..jap,jap..salam mak..emm..ingat tu pesan mak tadi..ok beres bos..hehehe..ketawa ku..hati-hati ye mak..yelah..Tinggallah aku dengan ayahku..Emm..sekali tengok ayahku..rasa menyampah pun ada..Tak patut dia bergelar seorang ayah.Mana tanggungjawab dia sebagai seorang ayah..aku pun tak tahu?Tapi aku pun hairan kenapalah mak begitu sayang kat ayah tu..nak katakan bagi nafkah..beri makan minum jangan haraplah..tak pernah aku lihat seumur hidup aku ni, ayah aku tu bekerja dan bagi duit untuk nafkah kami sekeluarga..nasib baik ada mak..bekerja membanting tulang mencucuk tanam sawah padi di bendang...Nak harap kan ayah..tak berasap lah dapur tu..tak pun mati kebulur lah kami sekeluarga..memang dia ayah yang paling aku menyampah..Kalau boleh mahu je aku tampar-tampar muka tua tu...atau mak aku telah termakan guna-guna ayahku??eeee..kenapalah aku berasa geram macam ni??syaitan manalah yang merasuk dalam hatiku ni..emm..lantaklah!gerutu hatiku lagi bila melihat ayahku yang sedang enak tidur di kerusi. Jam menunjukkan pukul 7.30 malam..setelah selesai menunaikan solat maghrib,aku rebahkan diriku diatas katil.Terasa lega sedikit.Fikiranku melayang sebentar dan terawang-awangan..Entahlah, aku pun tak tahu apa yang aku fikirkan..tiba-tiba,Pintu bilik ku diketuk..tok!tok!ahhh...kacaulah...nak berehat sedikit pun tak boleh.emm aku membuka pintu..emm ada apa ayah?emm..mana makanan aku?kenapa kau belum masak?emm..apa ayah?ayah suruh saya masak?emm..manalah saya reti masak ayah..menanak nasi pun saya tak reti ayah..jawabku..ahh...anak tak guna!tahu menghabiskan duit je..apa yang kau tahu?pergi sekolah dahlah pemalas, memang kau ni anak tak guna??baik kau pergi mampuslah..menyinga dia memarahiku..entah tiba-tiba aku bersuara..oh, ayah cakap saya anak tak guna ye??habis tu ayah tu berguna sangat lah ye??ayah tu lagi tak guna daripada saya..ayah tu yang pergi mampus menyusahkan orang sahaja..!!teriak ku..serentak itu jugalah...panggg...satu tamparan hinggap di pipiku..terasa panas pipiku...tiba-tiba aku berteriak..kau memang lelaki tak guna!!tak guna!!ayahku semakin naik angin dengan kata-kataku,..terus dia menumbuk perutku..Argh..aduh senak dan sakitnya..tumbukan padu tangan lelaki yang kasar dan bertenaga itu betul-betul hinggap ke perutku...tiba-tiba aku merasakan dunia aku melayang dan aku rebah di dada lantai... Arghh..Argh..aku mengeliat kesakitan..Aku melihat jam di dindingku.Jam baruku menggantikan jam loceng yang telah aku pecah di baling olehku sendiri.Hah dah pukul 8 pagi??oh..rupanya aku pengsan dan tertidur semalaman.Emm..aku cuba teringat hal semalam..betapa kejamnya seorang ayah terhadap anaknya sendiri.Tiba-tiba aku terdengar desakan dan dekuran suara lelaki di tepi ku..aku memalingkan muka..Ya Allah..ayahku?apa dia buat di bilikku..Aku cuba melihat keadaan diriku..tanpa seurat benang yang hanya diselimuti dengan kain selimut sahaja.Dan aku melihat pemandangan yang begitu asing apabila melihat ayah dalam keadaan begitu..begitu menjijikkan..Ya Allah...Ayah, apa yang telah ayah buat pada ti ayah?emm...oh dah bangun ye anak ayah yang cun ni!! best tidur semalam?mesti bestkan??..perghh..ayahku menunjukkan tangannya sebagai tanda best..hehehe..ketawa ayah ku..psitt..psitt..ayah mendekatkan tangannya di mulutku..ingat, jangan bagitahu pada sesiapa pun..termasuk mak kamu!kalau aku dapat tahu rahsia ni pecah..siap kau !!...aku bunuh kau sekali dengan mak kau tu jugak!!! Faham!!!..emm...kau dengar tak?sergah ayahku padaku...emm..ye siti faham..hahaha..bagus anak ayah..macam ni lah anak ayah...em..tiba-tiba, sekali lagi ayah mengulangi perbuatan yang sama seperti semalam..Aku tak mampu melawan,kudrat ayah terlalu kuat untuk anak gadis seusia denganku ni..hanya deraian air mata je mampu mengalir saat ni..Aku benci padamu ayah!!! Jam sudah menunjukkan pukul 5 petang,..mungkin sebentar lagi mak aku akan sampai ke rumah..Assalamualaikum..emm..panjang pun umur mak, baru je aku sebut mak ..dia dah muncul..Wa’alaikumusalam...Tie ..kenapa muncung dan suram je ni?mana ayah kamu?aku Cuma hanya mampu menggelengkan kepala tanda aku tak tahu.em..kenapa ni tie?belum sihat lagi ke?kita pergi hospital ye nak?begitu lembut suara mak ku di pendengaran ku ni..Mak ku memang terlalu baik, aku je yang acuh tak acuh dan berlaku biadap dengan mak..sebenarnya aku sayang pada mak aku..tiba-tiba hatiku menangis..em..sejurus itu jugak, aku memeluk mak aku itu..dan kini tangisan ku mula keluar dan berderai hingga membasahi kain tudung ibuku..Aku menangis teresak-esak bagaikan bayi kehilangan ibunya..eh, kenapa ni tie?rindu kat mak ke ni sampai menangis begini?aha..siti terlalu rindukan mak..mak..mak..jangan tinggalkan tie sorang-sorang lagi ye!janji ye??emm..alah anak mak ni..hari tu cakap dah besar,..tak nak ikut..ni merengek macam babylah pula ye..seloroh ibu ku..tiba-tiba terubat rasa sedih di hatiku bila melihat mak aku ketawa..aku cuba ketawa walaupun sebenarnya ketawa ku agak hambar dan pahit sekali. Malam tu..ayahku tidak pulang ke rumah.Aku tak tahu kenapa dan tak tahu kemana dia pergi dan sama sekali tak nak ambik tahu mengenai dia lagi.Bagiku..kalau dia tak wujud pun lagi bagus dalam hidup kami sekeluarga.Syaitan bertopengkan manusia itulah selayaknya bagi makhluk seperti dia..itulah selayaknya bagi dia.Terus aku masuk bilik dan merebahkan diri di katil.Tiba-tiba fikiran ku teringat peristiwa pagi tu.Aku rasa diriku sekarang begitu hina dan jijik.Aku cuba memukul-mukul bantal..argh...kenapa aku jadi mangsa?apa salah aku?aku benci..aku rasa nak mati je..aku membalingkan bantal ke dinding.Semalaman aku menangis sehinggalah aku tertidur. Pagi ni..aku datang ke sekolah lewat lagi.Seperti biasalah namaku akan tersenarai dalam book of record setiap hari kerana pelajar yang paling baik..huh,..benci aku dengan peraturan begini..apakah mereka tak tahu masalah aku?aku ni dahlah pergi sekolah dengan berjalan kaki..jauh berbatu-batu..alih-alih sampai di sekolah didenda..aku betul-betul menyampah.Rasa penat ku pun belum hilang lagi.Tiba-tiba muncul cikgu Farhan tercegat di hadapanku.Dia melihatku dari atas sampai ke bawah.Aku jadi gelisah dan kurang enak sekali dengan pandangan begitu.Aku alihkan mataku ke arah lain.Tak kuasa aku melihat dia lagi.Siti Muslihah bt harun,cuba pandang saya..emm..aku memandang dirinya..emm..alasan apa awak nak bagi kat saya hari ni?kenapa awak selalu je datang lewat?bukan sehari tapi berhari-hari..emm..harap muka je lawa tapi perangai macam perempuan jalang..kalau muka lawa je tak guna kalau perangai hancur dan perangai macam bohsia di jalanan..kata-kata pedas yang keluar dari mulut berbisa cikgu Farhan. Ya Allah, berdesing telinga aku..tiba-tiba aku naik angin,..cikgu..cikgu ni nama je cikgu dan berpelajaran tinggi tapi sebenarnya tak de otak..kalau ada otak dia tak kan berkata sesuatu tanpa melihat kebenaran..dan untuk pengetahuan cikgu, sejahat-jahat saya..saya ni bukan lagi bohsia murahan apatah lagi perempuan jalang yang cikgu katakan itu..bercakap guna otak cikit..jangan guna kepala lutut..huh..aku terus berlalu dan menuju ke arah kelas yang tidak jauh dari situ..Aku meninggalkan cikgu dengan perasaan benci sekali. Eh, kau dah siap kerja matematik yang cikgu Farhan suruh siapkan di rumah semalam tie..tanya ina kawan baik ku?emm..dengan selamba aku menjawab..aku dah bakar api dah kertas soalan tu..hah??terkejut beruk kawan ku?mungkin terkejut atau terperanjat atau tidak percaya..aku pun tak tahu apa maksud reaksi sebenar kawanku itu..emm...tiba-tiba..semua bangun, selamat pagi cikgu..Em..selamat pagi semua murid-murid..Silakan duduk..emm..baiklah keluarkan soalan yang cikgu berikan semalam..Aku hanya mendengar tapi tidak mengikut..Aku melihat kawanku ina dah siap sedia meletakkan soalan di atas mejanya.Mungkin takut dengan cikgu Farhan..Yelah guru disipinlah katakan..komen hatiku..cikgu Farhan menghampiri meja ku..mana kertas soalan yang saya berikan kepada kamu semalam?kamu sudah siap atau belum?..aku pura-pura buat tak dengar..tiba-tiba pangggggggg!! sekali lagi rotan hinggap di meja tanda protes amaran oleh cikgu Farhan.Aku hampir tersentap sekejap..saya tanya kamu, bukan saya tanya tunggul..kamu dengar tak?ya saya dengar..jawabku..kalau kamu dengar mana soalan itu?soalan itu ek cikgu?emm..saya dah bakar api semalam..saya ingatkan kertas kosong..saya tersilap..emm..maafkan saya.jawabku..apabila mendengar je jawapan dariku..terus cikgu Farhan menyinga..Kamu ni betul-betul pelajar yang kurang ajar!siti muslihah..sila ke hadapan..tadah tangan..Pang!!pangg!!pangg!!..tiga kali tanganku di bantai oleh cikgu Farhan..Hatiku terasa pedih, nyilu dan terus aku menangis di dalam hati..Tapi aku kuatkan semangat untuk tidak mengalirkan mata di hadapan kelas dan juga terutamanya di hadapan cikgu Farhan. Seperti biasa..aku meneruskan sesi persekolahan.Cikgu Farhan mengajar seperti biasa dan sesekali matanya menyorok memandangku.Aku pura-pura buat tak nampak.Kringgg.....loceng rehat berbunyi..seperti hari-hari yang lain..aku setia berada di kelas berseorangan.Aku sebenarnya begitu lapar dan dahaga hari tu .Pagi tadi sebelum ke sekolah, aku tak sempat menjamah sedikit pun makanan.Aku jarang dibekalkan dengan wang saku.Perut ku mula memulas-mulas supaya meminta di isi..mataku hampir berpinar-pinar.seolah-olah hendak pitam.Terus cepat-cepat aku meluru keluar dari kelas..aku terus menuju ke belakang sekolah.Aku membuka paip air yang ada di situ..dan terus meminumnya..Ahhh..terasa lega bila air sudah diisi.Alhamdulilah..bisik hatiku..Emm..tanpa aku sedari rupanya pergerakanku telah di intai oleh cikgu Farhan. Tok..tok...pintu diketuk..Emm..masuk..oh cikgu Farhan rupanya..Emm..ada apa ye cikgu?Cikgu..sbenarnya saya datang ke sini saya ingin bertanyakan sesuatu..Bertanyakan pasal apa tu cikgu?cikgu, cikgu kenal tak siti muslihah bt Harun, pelajar tingkatan 5 Dinamik?Oh..kenal..kenapa ye?dia buat masalah lagi ke?em..kalau nak ikutkan cikgu..tiap-tiap hari dia buat hal..emm..sebenarnya dia tu ada masalah ke cikgu?Siti muslihah tu memamng pelajar yang bermasalah..emm..itu saya tahu cikgu..tapi apa yang saya musykilkan tu..masalah peribadi dia?ada apa-apa cikgu tahu tak?emm...pasal masalah peribadi tu saya tak pasti lah cikgu..sebabnya cikgu-cikgu disini tak sempat nak menyiasat masalah pelajar-pelajar.Yelah..cikgu pun tahukan pelajar kita bukannya sedikit tapi beribu-ribu orang.Oh..Tak pelah cikgu..oklah cikgu,terima kasih banyak-banyak..em..sama-sama... Masa silih berganti, hari berganti hari,mingu berganti minggu..dan kini sudah sebulan lebih masa berlalu rupanya..bisik hatiku..Tiba-tiba,..aku rasa lain macam je...cepat-cepat aku ke tandas..uwekkkk....uwekkk..habis keluar sisa makanan yang baru aku makan sebentar tadi..emm..kenapa aku rasa tidak enak badan je ni?dah sebulan haid aku tidak datang..bisik hatiku..aku merasa gelisah.Mak..mak..oh mak...panggil aku..tapi tiada sahutan..Aku meluru ke dapur, meninjau-ninjau mencari mak aku.Tiba-tiba belakangku dipegang oleh seseorang..Ya, Allah..ayahku..aku tiba-tiba menjadi cemas bila melihat ayah..Mak kau tiada sayang,..mak kau keluar..dia pergi ke kedai...emm..kenapa kau cari mak kau?ayah kau kan ada sayang??ayah aku terus memeluk dengan erat membuatkan diriku tak dapat bergerak walau seinci pun..aku cuba meronta-ronta..dan menjerit-jerit...tapi alangkah sia-sianya aku...apatah lagi jeritanku tak mampu didengari oleh hujan yang makin lebat di luar sana...Ayah aku semakin menunjukan kebinatangannya.Dia mendokong ku dan membawa ke dalam biliknya..Aku cuba di perkosanya..aku meronta-ronta...aku tak sangup lagi jadi mangsa buasnya..cukuplah..dah berkali-kali aku diperlakukan tak ubah macam pelacur!!cukuplah..aku cuba menendang perut ayahku...emm..tendangan aku begitu padu dan mengena pada perutnya..dia mengerang kesakitan..Tapi itu Cuma sekejap sahaja..dia terus naik angin dan menggila..dia menerkam aku dan terus memperkosakan aku buat keberapa kali...aku pun sudah tidak ingat..Ya Allah betapa kejamnya seorang ayah terhadap anaknya sendiri..aku menangis di dalam hati... Selepas meratah diriku..dan seperti biasanya juga lah dia memberikan amaran kepadaku supaya tidak membongkarkan rahsia tersebut..jika tidak aku dan ibuku di bunuh..Ahhh..sunguh kejam dia!!aku menangis hiba..sehiba deraian air mata ni mengalir bersama deraian hujan diluar sana..Mungkin menangis untuk aku jua...Dalam kebasahan air mata..ku tadahkan doa..Ya Allah, kenapa begini ujian kau berikan padaku..aku tak mampu ya Allah...air mataku terus berderai membasahi pipi gebuku ini.. Pagi keesokkan hari nya..seperti biasa aku terus meneruskan tugas rutin hidupku.Aku ke sekolah seperti biasa.Dan seperti biasa juga telinga aku akan di tadah dengan kuliah-kuliah yang seumpama dengannya.Yan paling aku menyampah adalah leteran cikgu Farhan.Macamlah dia tu bagus sangat.Tie...cikgu mazlan hari ni tak datang sekolahlah..agak-agak siapa yang ganti ek?em..tanya ina padaku..terus aku menjawab...aku rasalah..aaron aziz kot..hehehe...terus kami ketawa...emm..bangun ..selamat pagi cikgu...selamat pagi murid-murid.Hari ini cikgu akan menggantikan cikgu mazlan untuk subjek pendidikan jasmani..Baiklah, tanpa membuang masa,..kita turun ke padang sekarang..Kami bergegas turun dari tingkat tiga bangunan sekolah menuju ke padang yang agak luas juga tu..wei...cikgu aaron aziz kau tu tie..hish,..masim mulut kau tie..cikgu Farhan juga yang muncul..hehehe..hish kau diamlah..aku tengok muka dia pun meluat.. Ok murid-murid semua, semua buat 4 barisan..baik cikgu..Ok, saya nak kita buat senaman ringan sikit hari ni boleh?baik cikgu...OK, ikut saya...1,2,3..ok 1,2,3...ok ulangi lagi...Siti muslihah!!apa termenung tu..ikut dan buat...saya penatlah cikgu, saya tak larat cikgu..boleh saya berehat cikgu please...No!saya cakap no!memandangkan awak ni selalu buat hal dengan saya..saya akan denda awak..saya nak kamu lari keliling padan 5 pusingan..ok Now!!cikgu..agak-agaklah!!padang tu bukannya sempit..luas tu..gomeng ku pada cikgu Farhan....Oh tahu luas??dah.dah...now!tapi cikgu...!no tapi..tapi..saya kata sekarang atau nak saya tambah lagi 10 pusingan?yelah cikgu Farhan...yelah...Aku terus berlari membuat pusingan..belum sempat aku untuk membuat satu pusingan, tiba-tiba kakiku terasa kebas, mataku berpinar-pinar...aku terjatuh..Terus kawanku meluru ke arah dan menyambutku.Cikgu..Siti cikgu..cikgu cepat siti cikgu..Cikgu, tengok ada darah keluar !!Ya Allah...cikgu Farhan terkejut melihat kelihatan darah pekat menyala mengalir dari betis celah-celah seluar track aku..Aku tak berdaya lagi..lemah longlai..Cikgu apa perlu kita buat sekarang?Ina bertanya kepada cikgu Farhan.Tak pe bawa bertenang..ok semua murid-murid yang lain masuk ke kelas masing-masing dulu.Ina, ikut cikgu..kita pergi Hospital.Cikgu Farhan memapah aku dan membawa aku ke hospital berdekatan dengan sekolah. Maaf encik, kandungan anak encik tak dapat diselamatkan.Anak?Isteri?apa ni doktor?saya tanya apa masalah sebenarnya penyakit pelajar saya tu?eh,..encik ni bukan suami dia ke?eh..mana ada..saya ni guru dia encik..kenapa ni doktor?saya belum lagi berkahwin apatah lagi hendak mempunyai anak.Tapi saya musykil apa maksud encik anak tadi?adakah pelajar saya tadi mengandung dan keguguran?emm..aha..pelajar encik tadi mengalami keguguran.Dia telah mengandung 4 minggu lebih dah..Maafkan saya encik, saya ingatkan perempuan tadi isteri encik.emm..tak mengapalah doktor..emm,,encik, encik boleh bawa dia ..dia dah stabil dan boleh di bawa pulang..oh yeke doktor??oklah doktor..terima kasih sekali lagi.. Ina...cikgu nak tanya..adakah kamu tahu si siti tu mengandung sebelum ni?em..tak cikgu, tak de pula dia ceritakan pada saya mengenai hal ini..Betul tekaan saya..dia memang pelajar yang bermasalah dan rosak..sampaikan melahirkan anak luar nikah..nasib baiklah anak tu dah meninggal..kalau tak, tak tahulah cikgu...apa yang dia kan buat pada anak itu pula!!dasyhat..dashyat..budak remaja sekarang..dah melampau...cakap orang tak nak dengar, cakap dia je betul.marah-marah cikgu Farhan.oklah, jom kita ke bilik siti.Baiklah cikgu..Assalamualaikum..emm..waalaikumusalam..oh Ina...emm...jom, kamu dah boleh pulang sekarang!emm..dalam perjalanan untuk ke kereta, aku cuba bertanya pada rakanku tentang apa sebenarnya masalahku..ina, doktor cakap apa sebenarnya masalah aku na?oh..tadi doktor cakap...belum sempat ina meneruskan ucapannya, cikgu Farhan mencelah..doktor cakap, jangan jadi bohsia..nanti jadi sampah masyarakat..nanti masuk neraka kena bakar..Tersentak aku mendengar jawapan dari mulut cikgu hingga membuatkan aku terhenti melangkah...cikgu, cikgu ni kenapa?tak cukup-cukup lagi ke cikgu nak hina saya, nak denda saya?kerana cikgulah saya masuk hospital ni tahu tak!!kalau saya report polis nanti cikgu juga yang kena nanti!marahku pada cikgu Farhan. Oh nak report ye..reportlah..yang kau tu perangai entah apa-apa ni, kau tu sebenarnya tak layak jadi jadi anak muridku.Harapkan muka je lawa buat apa kalau dah semua rosak!!heyy cikgu!!cikgu ni apahal??yang cikgu sakit hati dengan saya ni kenapa?yang cikgu marah-marah kat saya ni kenapa?apa salah saya ?hari-hari cari salah saya?apa yang cikgu tak puas hati dengan saya?cuba cikgu cakap dengan saya..cuba cikgu cakap sikit?oh..kamu nak tahu??masalahnya adalah datang dari kamu Siti Muslihah.Kamu telah memalukan aku sebagai cikgumu..kamu terlalu jijik, hina..ciss..sambil meludah ke arahku..begitu marah dan hina sekali cikgu padaku.Pangggg...!!!!tangan aku deras menampar pipi cikgu Farhan.cikgu tak de hak nak hina saya, saya pun ada maruah, perasaan..mentang-mentang saya ni bodoh, tak pandai, miskin, pelajar paling tercorok..senang-senang je cikgu hina saya..!!aku melihat, cikgu Farhan mengusap-usap pipinya.mungkin tak percaya dengan tindakan aku..cikgu, untuk pengetahuan cikgu,.saya tak akan kurang ajar dengan cikgu jika cikgu tak kurang ajar dengan saya.!!Ina terpesana dan cuba mententeramkan perasaanku..deras air mataku mengalir.Aku tak peduli lagi, biarlah air mata ni mengalir..biarlah... Ina..bagitahu aku..aku nak tahu apa doktor tu bagitahu pasal aku?tie..aku harap kau bersabar..emm..kenapa ni ina?tie..sebenarnya kau mengandung.kandungan kau dah berusia 4 minggu lebih.Dan darah yang keluar tu adalah darah keguguran tie..tie, kau dah gugur..jawab ina, kawan rapatku..Aku cuba memandang cikgu Farhan yang berdiri tidak beberapa jauh dariku.Aku melihat begitu sinis wajahnya melihatku.Mungkin benci atau jijik mendengarnya..atau mungkin dia fikir aku perempuan bohsia seperti yang dia dakwakan itu...tapi aku bukanlah seperti tu..ahhhhh..hatiku menjerit!!aku terduduk..menangis dan terus menangis..hanya ina, yang cuba mententeramkan perasaanku waktu itu.Ahh..ini semua berpunca daripada ayahku..dialah punca segala-galanya hidup aku jadi hancur.. Dah..dah..tak usah menangis lagi..semua dah berakhir..lagi pun rasanya elok kalau anak kau keguguran, daripada kau buat dosa lagi ..manalah tahu kot-kot kau campak anak kau dalam tandas ke..itu lagi teruk!..kata-kata yang keluar daripada mulut cikgu Farhan.sungguh bisa dan pedas sekali kata-katamu cikgu..luah hatiku tanpa ada suara lagi.Aku tak mampu lagi melawan kata-kata berbisa itu.Biarlah keadaan menentukan segalanya.Aku terus menghayunkan langkah kakiku ke kereta cikgu Farhan.Cikgu Farhan membawa kami ke sekolah tapi aku dibenarkan pulang ke rumah.Sekali lagi cikgu Farhan ditugaskan untuk menghantar aku ke rumah.Dalam perjalanan..suasana begitu sunyi, tiada suara pun yang kedengaran dari mulut kami berdua.Tiba-tiba aku mendapati kereta cikgu Farhan membelok kearah jalan yang lain bukan kearah jalan ke rumahku.Aku hanya mendiamkan diri..tak berkata-kata.Tapi dalam hatiku..eh, kemana pula cikgu ni nak bawa aku. Tadi kata kenal kampungku.Tapi kenapa laluan lain pula?jalan pintas kot..luah hatiku.. Tiba-tiba kereta cikgu Farhan meluncur laju ke lorong jalan yang agak sepi serta dikelilingi dengan hutan pokok sawit..tiba-tiba terpancul dari mulutku,..cikgu, cikgu kenal ke tak kampung ke rumah saya tu?tadi kata kenal tapi ni bukan jalannya lah cikgu..kalau tak kenal kenapa tak bagitahu awal-awal?emm..apalah cikgu ni..ni dah masuk hutan mana dah..kan tersesat pulak..gerutu aku pada cikgu Farhan.Tiba-tiba kereta yang di pandu oleh cikgu Farhan itu berhenti,..aku memaling muka ke arah cikgu Farhan yang berada di sebelahku..eh, kenapa cikgu?kereta cikgu rosak ke?tanya aku selamba.Aha rosak, pendek je jawapan yang diutarakan oleh cikgu Farhan yang handsome tu.Tiba-tiba, aku mendapati tangan cikgu Farhan sudah menyentuh pahaku.Walaupun pahaku masih dibaluti dengan kain sekolah, tapi aku dapat rasakan tangan kasarnya cuba menyentuh pahaku.Aku tiba-tiba tersentak.Aku cuba tempis tangannya itu dari menyentuh pahaku..Tapi, semakin galak pula dan agresif cikgu Farhan.Dia seolah-olah seakan lupa status dia sebagai guruku..Cikgu, jangan cikgu..apa yang cikgu cuba nak buat ni?rayu aku dalam esak tangis..tolong cikgu!tolong jangan apa-apakan saya..rayu aku lagi memohon simpati lelaki yang bergelar cikgu ini.Tiba-tiba..cikgu Farhan mendengus..tolong??relexlah..tak luat pun kalau aku jamah sikit pun kau ni.Lagi pun kau pun dari sisa orang lain..dan kau pun dah biasa dan sudah arif pasal ni lagi kan!!come on lah!!begitu lantang kata-kata itu...cikgu, kenapa cikgu cakap begini??kenapa cikgu sanggup nak melakukan perbuatan keji ni cikgu??kenapa??oh..pandai kau kata perbuatan yang aku cuba nak lakukan pada kau ni keji..habis kau yang begitu jalang memberikan tubuhmu pada jantan lain hingga melahirkan anak luar nikah tu tak keji??begitu sinis kata-kata cikgu tu terhadapku..so, apa salahnya kalau kau berikan padaku jua??lagipun tak luat pun kan??nanti ku bagi upahnya..berapa kau mahu?seribu..dua ribu??emm...begitu angkuh suara yang keluar dari seorang guru muda tu..protes hatiku.. Aku cuba meronta-ronta untuk melepaskan diri dari cengkaman tangan cikgu Farhan.Dengan tidak semena-mena, air mataku jatuh berguguran dan membasahi pakaian cikgu Farhan.emm..dan dengan tidak semena-mena, cikgu Farhan melepaskan cengkaman tangannya dari merangkul tubuhku..aku teresak-esak menangis dan terus menangis.Cikgu Farhan terduduk diam di kerusi kereta..mengesap peluh jantan yang mula keluar.Ku dengar kalimah Allah muncul dari mulutnya..Astarfirullah al-azim..tapi aku tak mempedulikannya..Aku masih menangis teresak-esak.Tiba-tiba lembut suara cikgu Farhan memanggil namaku..Siti, maafkan cikgu..maafkan cikgu..cikgu bersalah pada kamu..cikgu tak patut buat begitu padamu!!siti..terus terang cikgu katakan bahawa..cikgu begitu marah dan sakit hati dengan mu..Siti, untuk pengetahuan kamu...sebenarnya cikgu...sebenarnya..cikgu menyukai dan menyintai kamu.Sudah lama cikgu meminati kamu.Tapi sikap kamu pada cikgu..membuatkan cikgu rasa sakit hati dan mula berdendam pada kamu..Apatah lagi bila mengetahui yang diri kamu hamil anak luar nikah,..terus cikgu membenci kamu dan berdendam dengan kamu..maafkan cikgu siti..maafkan cikgu!! Sayang??cikgu sayang dan cinta pada saya??emm..mudahnya cikgu melafazkan kata-kata itu setelah cikgu memperlakukan saya seolah-olah saya tak ubah macam binatang!!itu kah nilai kasih sayang dan cinta cikgu??syabas cikgu!!saya telah mempelajari satu ilmu yang amat bermakna sekali dalam hidup saya hari ini..tapi kamu terlalu sombong dan biadab dengan saya siti??sampaikan cikgu tiada ruang berbicara sedikit pun dengan kamu!!ah..mengarut semua tu..jawab ku..untuk pengetahuan cikgu..saya ni jijik..hina..dan bernoda..sudi ke cikgu menerima saya??saya pun melahirkan anak luar nikah..dan cikgu sendiri pun cakap kat saya..jika anak saya dipanjangkan umur..mungkin saya jadi pembunuh kepada anak saya tu kan??ye kan??cikgu dah lupa??emm..cinta konon!!pieeee lah cinta..tak ada maknanya cinta tu!! Siti..tapi saya ikhlas menyintai dan menyayangi diri kamu..saya ikhlas tie..tapi saya begitu kecewa dengan kamu tie..kenapa kamu tergamak melakukan perbuatan keji tu?kenapa tie??kenapa kamu sanggup melakukan perbuatan zina tu?itukan haram..protes cikgu Farhan kepadaku.Aku cuba memandang wajahnya..dan cikgu Farhan berbalas pandangan.Mata kami berpaut..Tiba-tiba tidak semena-mena air mataku laju menjatuhi ke pipiku..Saya benci lelaki!!benci!!laung diriku sekuat hati..tanpa aku sedari aku sudah terjatuh di dada pasir..terduduk aku disitu.Entah bila aku keluar dari kereta cikgu Farhan..aku pun tak perasan..sampaikan aku terduduk terjelepok di situ..Sitie!!kenapa ni??tanya guruku padaku. . Untuk pengetahuan cikgu..dalam diari hidup saya..dah tertutup mana-mana lelaki untuk saya dan saya benci kepada mana-mana lelaki termasuklah cikgu.fullstop cikgu!!saya tak suka, saya benci!!tiba-tiba..cikgu Farhan mencelah, oh..kamu kata kamu benci kat semua lelaki..habis tu ayah kamu kamu benci jugak ek?tanya cikgu Farhan kepadaku..Lantas aku mendongak ke arahnya..ya..aku benci makhluk itu..aku benci!!Ya Allah!!mengucap tie..itu ayah kamu..kenapa sampai begitu sekali kau membenci lelaki sampaikan ayah kau sendiri pun kau benci??ya..memang aku benci dia..aku menyampah tengok muka dia...aku meluat tengok dia..go to hell lah dia tu!!marahku berapi-api...emm..bertenang siti..bawa mengucap..cikgu suruh saya bertenang??macammana saya nak bertenang dengan orang macam dia??Tie..walaupun sejahat mana pun dia..dia tetap ayah kamu di dunia ni..ayah??tak ada ayah macam dia pun lagi baiklahh cikgu!!emm..kenapa marah benar kamu pada dia??memang saya marahh!!dia tu iblis bertopengkan manusia!!tak patut hidup di muka bumi ni!!marahku lagi!!kerana dia lah saya rosak!!dialah yang memperkosakan saya cikgu..dia lah meragut kesucian saya cikgu...anak yang yang keguguran itu pun dari benih dia!!marahku...aku dah tak dapat membendung rahsia ini lagi..Air mataku makin laju jatuh ke pipi gebuku ini.. Ya Allah...betul kah ni tie??kenapa?? cikgu masih tak percaya dengan kata-kata saya??atau cikgu masih anggap saya ni bohsia jalanan atau perempuan jalanan yang mengadaikan harga diri sesuka hati??cikgu..saya pun masih ada iman cikgu..saya masih tahu halal dan haram..saya tak kan buat bende-bende yang selalu cikgu katakan pada saya itu??emm...kenapa baru sekarang kamu memberitahu rahsia ini??ini kerana cikgu!!kerana cikgulah saya buka rahsia ini!!saya dah muat dengan cacian cikgu pada saya!!saya tahu saya hina..tapi jangan terlalu menghukum salah atas perbuatan yang tidak saya relakan itu!!cikgu telah banyak menghina saya..saya rasa saya ni umpama perempuan dah tak ada harga diri..Aku terus menangis...tie..maafkan saya tie...maafkan saya sekali lagi..saya bukan membenci kamu sebenarnya..tapi saya sayang kamu sebenarnya..Mungkin saya tak pandai meluahkannya dengan kata-kata yang elok..emm..tapi baru kenapa baru sekarang kamu nak bagitahu semua ni?kenapa tidak dari dulu??emm..mak saya cikgu..kerana mak saya..saya tak sanggup kehilangan mak saya!!biarlah saya ternoda..asalkan mak saya masih hidup..Ayah akan bunuh saya dan mak saya jika rahsia ini terbongkar..dia akan bunuh mak saya cikgu!!tangis ku makin tak dapat dibendung lagi..dia tu iblis cikgu!!emm..sabar ye tie..nanti kita sama fikirkan bagaimana nak selesaikan masalah kamu ni..aku cuba mencelah...cikgu, tolong cikgu..jangan bagitahu pada sesiapa!!tolong cikgu!!janji dengan saya cikgu..aku memegang erat tangan cikgu Farhan tanda simpati..Eh..tak boleh tie..ini perkara bukan boleh main-main..ni masalah besar tau!!kamu perlu diselamatkan..tie..saya sayang kamu dan menyintai kamu..saya tak nak perkara yang sama berulang lagi terhadap kamu!!tapi cikgu....suaraku hampir tenggelam...dah jangan fikir-fikir lagi.kamu jangan bimbang, nanti cikgu fikirkan untuk selesaikan masalah kamu.yang penting lelaki durjana itu akan terima balasannya nanti..marah cikgu Farhan..cikgu saya takut..apa yang kamu takutkan?saya kan ada!!saya takut jika apa-apa yang akan berlaku pada mak kamu!!emm..kamu jangan berfikiran kolot tie..lelaki macam dia tu tak boleh dibagi muka..jika rahsia kamu tak terbongkar pun..kalau dia nak bunuh..dia akan bunuh jugak ibu dan diri kamu tu!!so sekarang...saya perlu kerjasama dari kamu je ok!!yelah cikgu..terima kasih banyak-banyak cikgu..emm sama-sama..Cikgu Farhan memandang wajahku dengan pandangan sayu..tie..maafkan cikgu ye..cikgu tersilap menilai dirimu...em..tak pelah cikgu..saya tak kisah pun apa orang nak kata pada saya..janji saya tak hidup dengan pujian orang dan tak kan mati dengan kejian orang!!luah hatiku..emm..cikgu Farhan memeluk erat aku..Aku menangis di bahu cikgu Farhan dengan semahu-mahunya...terima kasih cikgu memahamiku..protes hati kecilku.. Jam menunjukkan pukul 4.30..akhirnya aku tiba juga sampai ke rumah.Aku mempelawa cikgu Farhan memasuki rumah usang milik mak dan ayahku itu.Bagiku ku kira, dua atau tiga tahun lagi mungkin akan rebah ke bumi.Rumah yang penuh berlubang-lubang dimakan oleh anai-anai..Lantai rumah pun jarang-jarang dan atap sini sana bocor dan kebasahan bila hujan menimpa mencurah bumi.Itulah realiti imaginasi rumah teratak ku..tapi aku masih bersyukur..kerana sekurang-kurangnya aku masih ada tempat berlindung dari hujan dan panas jika hendak dibandingkan dengan mereka yang masih ada lagi bernasib lebih malang merempat di kaki lima.Alhamdulilah...luah hati kecilku. Assalamualaikum...mak cik, pak cik sapa cikgu Farhan ke arah kedua orang tua ku.Waalaikumusalam..jawab mak aku..tiba-tiba ayahku mencelah..eh, kau kemana baru sekarang nak pulang ke rumah?kau melencong ke tempat lain ke?ni hah siapa ni??sambil menunjukkan ke arah cikgu Farhan.Aku menjeling tajam ke arah ayahku..emm..mak, ni tie perkenalkan cikgu Farhan..cikgu sekolah tie..cikgu ni tolong hantar tie pergi hospital tadi..apa hospital??mak aku terkejut..aku cuba melirik dengan ekor mata melihat ayahku..ternyata dia buat endah dan tak tahu je..aha mak..tie terjatuh tadi masa main di padang..em..tapi tak ada apa-apa lah mak..Cuma seliuh sikit je..mak jangan risau ye!!oh..ingatkan kau sakit apa lah tadi tie...terkejut mak...Alhamdulilah kau tak apa-apa2..eh,.cikgu masuklah ke dalam rumah mak cik dulu ye..pekena air dulu ek!!eh tak pe lah mak cik..tak usah susah-susah..saya pun singgah sekejap je ni..eh tak kan tak sudi kot??seloroh mak aku pada cikgu Farhan..cikgu Farhan hanya tersenyum kambing je..eh mana ada mak cik..saya sudilah..Cuma buat masa sekarang..saya terburu nak kena pergi semula ke sekolah ni..lain kali lah mak cik ye..ada masa saya datang dan singgah..yelah cikgu..terima kasih hantarkan siti sampai ke rumah..emm..sama-sama mak cik..oklah mak cik, pak cik saya berangkat dulu..Asalamualaikum...waalaikummusalam..jawab diiriku dan mak ku serentak...aku menghantar cikgu Farhan sampai ke kereta nya..Tie..jaga diri leklok ye..tekkkkkk...cikgu Farhan mengenyit mata ke arahku..terkejut beruk aku..hissh..cikgu Farhan ni nakal dan miang juga rupanya..aku mengeleng-gelengkan kepala sambil tersenyum ke arahnya..Aku melemparkan senyuman yang cukup manis rasanya padanya pada hari tu supaya cikgu Farhan angau gila padaku..hahaha..aku ketawa kecil dalam hati... Masa kian silih berganti..tanpa ku sedari usia ku sudah menjengah 24 tahun.Begitu cepatnya masa berlalu meninggalkan aku.Banyak pengalaman suka dan duka yang aku tempohi sepanjang hidupku.Ayahku??emm..ayahku pun sudah menerima balasannya.Dia telah dipenjarakan dan dihukum dengan setimpalnya atas perbuatannya padaku.selama 5 tahun dia meringkuk dalam penjara, mungkin selama itulah dia insaf.Kini ayahku sudah berubah..dia kini sudah dibebaskan dan menjadi insan yang 100 peratus berbeza daripada dulu sewaktu usia remajaku.Mungkin juga faktor usia..dia semakin menampakkan ketidakupayaan..Ah...yang penting ayahku dah berubah.Aku pun cuba memaafkan segala kesilapannya padaku..Walaupun ia pahit untuk ditelan..tapi sebagai seorang anak..aku masih ada hati dan perasaan untuk memaafkan nya.Biarlah..biarlah parut itu masih ada..protes hati kecilku...Ibuku pula??ibu ku masih ada namun kerana faktor usia..dia kelihatan agak tua dan menampakkan keuzurannya.Mungkin disebabkan faktor betapa kuatnya ibuku itu bekerja membanting tulang menyara aku dulu..emmm..Terima kasih ibu..budimu tak mampu kubalas dengan wang ringgit!!air mataku jatuh ke pipi..aku terus mengusapnya dengan tanganku. Cikgu Farhan??emm..ya cikgu Farhan..cikgu yang dulu aku terlalu anti dan benci..kini dia sudah menjadi suamiku yang sah.Mungkin inilah dikatakan jodoh tuhan.Dia sanggup menungguku sehingga aku habis menamatkan persekolahanku.Begitu setianya dia padaku!!aku masih ingat kata-katanya sewaktu aku masih dalam usia remaja dulu..aku tersenyum sendirian cuba mengimbau kembali,..tie..sudikah awak menjadi permaisuri hatiku dan pelengkap hidupku??waktu tu aku terbahak-bahak ketawakan dia..agak lucu kata-kata yang cikgu Farhan ucapkan kepada aku yang pada pandanganku tidak sesuai dengan usiaku baru menjengah 17 tahun..Aku terus menjawab padanya..ah, merepeklah cikgu ni!!cikgu..saya ni baru 17 tahun..perjalanan hidup saya masih lagi panjang..saya pun ada cita-cita,nak sambung pelajaran..bukan cikgu sorang je nak jadi cikgu..perli ku padanya!!lagi pun..layak ke saya ni!!saya ni bukannya gadis lagi!!luah hatiku padanya...tapi...terus cikgu Farhan menjawab..tie..saya sanggup tunggu awk tie..saya sanggup tunggu awak bersedia menerima cinta saya walaupun bertahun lamanya...dan saya tak peduli pun status awak tu sama ada gadis atau tak!!saya Cuma cintakan awak..bukan yang lain-lain...saya ikhlas tie...rayu cikgu Farhan padaku..aku cuba mengagak dan bertanya padanya..emm..cikgu apanya istimewanya saya sampai cikgu buta ek??kat luar sana ramai lagi gadis cantik, kaya, dan segalanya sempurna..lagipun cikgu ni cukup sempurna...saya rasa ..saya ni bagai jauh panggang daripada api cikgu!!..tie....itu bukan persoalannya..dalam hati saya memang tak terbuka untuk mana-mana gadis selain awak!!awaklah yang membuka hati saya..beritahu cikgu Farhan..Aku hampir nak tergelak,,tapi cuba control..dalam hatiku berdetik..jiwang karat juga mamat ni..dalam hati ada taman..!!!hehhe..hatiku berbisik..aku cuba memandang tepat pada wajahnya..cikgu..kalau betul apa yang cikgu katakan itu..saya akan terima cinta cikgu..itu pun jika ada jodoh dari Allah..ringkas je jawapanku pada dia... Ibu!!ibu!!!..aku tersentak dari lamunan kecil...apabila mendengar laungan anak kecil itu kepadaku..emm..inilah permata hatiku..Amir, permata hatiku hasil perkongsian hidupku bersama cikgu Farhan..emm..ada apa sayang??ibu..Amir tengok, ibu termenung je..apa ibu menungkan?eh..tak ada apa-apalah..ibu sakit ke?tanya anakku lagi..tak lah..ibu tak sakit sayang..dah-dah pergi main ek..ok bu..muahhh...satu ciuman kecil hinggap di pipiku...itulah anakku!!pengarang jantungku!!emm...tiba-tiba..sayang!!ni kenapa termenung je..abang tengok sayang ni termenung mengalahkan ahli fikir je?suamiku berseloroh..eh,,abang.. tie..tak perasan pula..bila masa abang kat belakang tie ni??tulah kuat sangat mengelamun..sampaikan suami kat belakang pun tak sedar ek!!hehe...tie mengelamun kat abanglah..hehehe..aku menjawab dan mencuit nakal hidung suamiku..itulah cikgu Farhan,suamiku kini.Alhamdulilah..syukur padamu Ya Allah.Penantian aku kini berakhir dengan seribu kemanisan dan segala hempedu telah kutelan semua dengan segala kepahitan semalam dalam lipatan sejarah.Amin ya Allah.. Nukilan: cekedih85

Thursday, 27 March 2014

JOM MENDAFTAR FREE DI WEBINAR JOM NIAGA

Assalamualaikum..td aku ada terbaca satu blog berkaitan jom niaga Gobala Krisnan tu..emm.aku tertarik dgn program pay per lead..Apa yg aku faham..dalam jom niaga ni bnyk lh jgk program affiliate yg boleh kite join..yg paling best tentulah yg pay per lead jom niaga ni..nk tahu knp??sbbnya jika ada yg join daftar webinar yg sememangnya free of chagrge ni mmg akan mendapat komisen rm3.00..fuhh bnyk jgk tu...kalau ramai yg join..emm..depe kira sendirilah..kalau lemah matematik tu bolehlah guna kalkulatar..x pun kena belajar matematik..barulah tak kena tipu..kekeke... korang x berminat ke??..kalau yg dah kaya tu..bolehlah abaikan..almaklumlah duit rm3.00 ni manelah nk pandang..alahai mood sedihlah plop...hihi...mlm2 buta pn sedih..biasalah jiwang lebih tgk cerite hindustan..sambil dok layan jom niaga ni...cewah..sambil menyelam minum air beb..!!!fuuh kagum jgk aku rasa bila ramai yg lahir dari perniagaan internet ni..contohnya Gobala krisnan... irfan khairi..dan ramai lagilah..xkan korang x jeolous kot...kalau korang x jeleous tu..mmg hati keringlah tu..hihi... tp kan mmg betullah skrg ni..mcm2 boleh kita pelajari melalui internet...bagi kak2..makcik2 yg ingin mendapatkan pendapatan pasif tu...bolehlah berniaga dlm internet..bab skrg org kata dunia di hujung jari...nak jual baju kurung ke, ikan keli ke, putu pau ke..atau mcm2...boleh skrg..yg penting apa??usaha..dan selebihnya tawakallah...hah..tu lah baru betul..bab org kata..life must gone..eh btl ke aku ckp org putih..nak cakap bahasa arab, bahasa cina pun kureng..hihi...tp apa yg aku nk ckplah..bila korang join jom niaga ni..mmg lubuklah..lubuk tu bende apa plop??alahai perkataan...hihi..kiranyo..tmpat platform yg betullah..nk dapat duit income ni kena rajin..bukanye duit jatuh dari langit..x pun duk goyang kaki..cewah...membebel ke apa aku ni??mlm2 duk meracau..heee.. x pelah..kalua nk join..aku tinggal link jom niaga kt sini..nk baca ke..nak buang dlm tong sampah ke...nk buat kenangan ke..up to you..huhu...org putih ckp never mind..org melayu ckp aimam x kisah... bye...love u jom niaga...peeeewit...wasaalam

Wednesday, 26 March 2014

Tips Rumahtangga Bahagia

Tips Rumahtangga Bahagia/??..sebut pasal Tips Rumahtangga Bahagia..setiap perkahwinan memerlukan pasangan yang boleh menemani di kala sangat senang dan susah..dikala kita hiba,,dia boleh menghiburkan kite..dikala kite susah dia boleh membantu kite..itulah lumrah manusia..apabila meniti alam rumah tangga..barulah kita tahu pasangan kite masing2..dahulunye pijak semut pn x mati..tp bila dah berumah tangga..wah mcm2 perangai yg boleh membuatkan kte sewel atau org kata boleh ke pringkat boleh di hantar ke hospital tanjung rambutan..bagi mereka yg memiliki pasangan yg baik..maka berbahagialah..dan bersyukurlah..tp bg mereka yg memiliki pasangan Ya Allah tuhan sahaja yg tahu..dgn sikap panas barannya..cemburu tak bertempat..kaki pukul..dan mcm2 1001 perangai yg boleh meruntuhkan mahligai yg kite bina..berbalik kepada rumah tangga..baik suami atau isteri..masinng2 perlu ada rasa tanggungjawab..kite sudah memasuki satu alam lain..dan bukan lagi alam solo..ini dah alam berdua..bila dah ada anak..bermulalah episod lain plk..tanggungjawab itu haruslah dipikul secara bersama..jgn hanya menunding jari menyalahkan..muhasabah diri..perbaiki kelemahan yg ada dlm diri...jika masing2 menunjukkan ego sendiri dgn tidak mahu mengalah...memang berlakulah keruntuhan institusi rumah tangga..bg yg ada anak..ank pula menjadi mangsa keadaan..terbiar tanpa kasih sayang..dan sekiranya anak2 jdi manusia yg x berguna..nk salahkan siapa?astarfirullah al-azim..begitu hebatnya nilai kekeluargaan dlm islam..jika kita berpaksikan kepada islam yg sebenar..insyallah..rumah tangga kita akan aman sentiasa..fikir2lah dan renung2kan..dan selamat beramal...